Een titel bedenken die niet doet geeuwen, maar doet lezen? Je leest het hier!

Originele titels bedenken: 4 gouden tips

In Schrijftips by PieterLeave a Comment

Onderzoek wijst uit dat gemiddeld 8 op de 10 bloglezers al afhaken bij de titel, slechts 2 op de 10 lezen de eigenlijke tekst. Om maar te zeggen: wie online succesvol wil zijn, moet in staat zijn zinnenprikkelende en originele titels te bedenken. Wij schotelen je 4 bruikbare tips voor waarmee je zo aan de slag kunt.

1) Originele titels vragen om inspiratie

Geen inspiratie? Dan maak je maar inspiratie!

Hoe?

Maan je geest tot scherpte aan door niet 1, maar 15 titels te bedenken voor je artikel! Je eerste pogingen zijn wellicht geen hoogvliegers, maar zo rond probeersel 10 – de meeste passe-partouts zijn dan al de revue gepasseerd – ga je écht out-of-the-box denken. Het is dan dat de échte creativiteit komt bovendrijven en je écht originele titels gaat bedenken.

Deze strategie vergt wel wat tijd van de schrijver – reken op 15 minuten per artikel –, maar ze heeft ons hier ten kantore al vaak uit de nood geholpen. Een aanrader!

“Een sterke titel houdt een belofte in voor de lezer. Zorg er wel voor dat je je belofte waarmaakt.”Scriptura Copywriting

2) Belofte maakt schuld

Een veelbelovende titel is een sterk begin, maar zorg er dan ook voor dat je je belofte waarmaakt. Wie zijn lezers belooft dat ze in 7 dagen viool zullen kunnen spelen, is niet alleen een leugenaar, maar ook een slechte marketeer. Die klanten zie je namelijk nooit meer terug. Let op met overdrijvingen.

3) What’s in it for me?

Uiteraard zorg je ervoor dat je titel duidelijk maakt waarover je tekst zal gaan. Maar wil je je lezer écht overtuigen, dan geef je meteen ook aan wat er voor hem of haar te winnen valt. Dus niet: “Ontdek onze nieuwe geurkaarsen”, maar: “Op zoek naar gezelligheid en warmte? Ontdek de verrassende aroma’s van onze geurkaarsen”.

4) Zoekwoorden, een noodzakelijk kwaad?

Wie wil scoren in Google kan er niet omheen: zoekwoorden! Ook in de titel van je blogposts zijn ze noodzakelijk. Daarom deze goeie raad: bepaal eerst rond welke keywords je gaat schrijven, verzin daarrond een titel en begin pas daarna met de eigenlijke tekst. Inderdaad, eerst de titel en dán de tekst (precies het tegenovergestelde van wat je leerkracht Nederlands je vroeger vertelde)!

Lukt het je ondanks deze tips niet om een sterke titel te bedenken? Dan kun je nog altijd terecht bij een professioneel tekstbureau.

Deel dit artikel

Reageer op dit bericht