webteksten schrijven

Webteksten schrijven voor snelheidsduivels: 3 snelle tips

In Copywriting by Pieter0 Comments

De gemiddelde internetgebruiker is een nietsontziende snelheidsfreak. Hij zoeft van de ene URL naar de andere, niet gehinderd door stoplichten of flitspalen. Als online tekstschrijver is het jouw taak dergelijke wervelwinden tot stilstand te brengen – al was het maar voor een paar seconden. Deze drie tips helpen je webteksten te schrijven op maat van snelheidsduivels.

1) Bedenk een onweerstaanbare titel

In 300 woorden kun je héél wat zeggen. Gebruik waar mogelijk opsommingen en bulletpoints. Scriptura Copywriting
Webteksten schrijven is een vak apart. De moeilijkste stap is de nieuwsgierigheid van de lezer prikkelen. Dat gaat een stuk gemakkelijker met een sterke titel. Die moet in de eerste plaats zeggen wat jouw schrijfsel te bieden heeft. En dat het liefst in spitse bewoordingen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, we know. Daarom hebben we van titels een apart topic gemaakt.

2) Hou het kort (300 woorden volstaan)

Het internet is een snel medium. De gemiddelde internetgebruiker heeft de tijd, noch de zin om een artikel van 5000 woorden te doorploegen. Hou je teksten dus kort en schrijf gebald – in 300 woorden kun je héél wat zeggen! Gebruik waar mogelijk opsommingen en bulletpoints. Ze lezen vlot weg én zijn duidelijk.

Dat een online lezer geen gulzige lettervreter is, heeft ook gevolgen voor de structuur van een webtekst. Ellenlange inleidingen zijn uit den boze. Val gerust met de deur in huis en zet de belangrijkste elementen van je betoog vooraan. Lange uitweidingen laat je achterwege.

Wil dat zeggen dat je nooit een langere tekst mag schrijven? Toch wel. Heb je het over een heel specifiek topic en schrijf je voor specialisten, dan is een lange blogtekst zeker geoorloofd. Maar richt je je tot een brede doelgroep, dan zijn bovenstaande richtlijnen van toepassing.

3) Maak het je lezer gemakkelijk

Zet een aantal belangrijke keywords in het vet. Zo is je je tekst vlot scanbaar. Let op: overdrijf niet – één à twee highlights per alinea is voldoende.

Een webtekst schrijf je natuurlijk niet voor je lezers alleen. Ook Google leest mee. Kom meer te weten over schrijven voor zoekmachines.

Deel dit artikel

Reageer op dit bericht