Schrijven voor het web: zoektermen en zoekmachineoptimalisatie

In Copywriting by PieterLeave a Comment

Schrijven voor het web is schrijven voor mens én machine. De eerste – die van vlees en bloed – houdt van heldere, duidelijke zinnen, de tweede – Google, met name – kickt vooral op html-code en zoektermen. Hou je tijdens het schrijfproces geen of niet voldoende rekening met die laatste, dan zal je tekst – hoe straf ook – zo goed als onvindbaar zijn voor je doelpubliek. Overdrijf je in het gebruik van zoektermen, dan krijg je een onleesbare brij en haken je lezers af. Het komt er dus op aan de gulden middenweg te vinden, zodat zowel mens als machine de weg naar je website vindt.

Het algoritme van ’s werelds bekendste zoekrobot mag dan wel met elke update gesofisticeerder worden (dat gebeurt ruim 500 keer per jaar!), teksten lezen en begrijpen kan Google vooralsnog niet. Wat de zoekmachine wél kan (en héél goed zelfs), is de inhoud van een website inschatten aan de hand van zoektermen. Wie teksten voor het web schrijft, kan daar dus niet omheen.

“Wie teksten voor het web schrijft, kan niet om zoektermen heen. Spring er verstandig mee om zodat zowel de lezer als Google de weg naar je website vindt.”Scriptura Copywriting

De Zoekwoordplanner: een goed begin

Wil je voor een bepaald topic weten welke zoektermen door internetgebruikers uit een bepaalde regio het vaakst worden gebruikt, dan is Googles Zoekwoordplanner een goed begin. Je geeft een onderwerp of thema in en Google bezorgt je meteen een lijst met ‘zoekwoordideeën’.

schrijven voor het web schrijven voor het web

Ga je een tekst schrijven over zoekwoorden, dan leert de Zoekwoordplanner je bijvoorbeeld dat ‘zoekterm’ 50 maandelijkse zoekopdrachten heeft, terwijl er naar ‘zoekwoord’ maar 10 keer per maand wordt gezocht. Wil je een zo groot mogelijk bereik, dan is het verstandig om dus voor de eerste te gaan.

Let op, de Zoekwoordplanner is niet zaligmakend. Hij geeft enkel de meest gezochte zoektermen, zogenaamde ‘longtail keywords’ – combinaties van meer dan drie woorden – worden zelden vrijgegeven. Daarvoor kun je beter Google Suggest of een hulpapplicatie als Übersuggest gebruiken.

Het focus-keyword

Je hebt nu een mooi lijstje met de voor jouw onderwerp relevante zoektermen. Leuk! Maar wat nu?

Onze raad: pik er één term uit – het zogenaamde focus-keyword – en bouw je tekst daarrond op. Let op: ook synoniemen en afgeleide zoektermen kun je gebruiken. Is je zoekterm bijvoorbeeld ‘copywriter gezocht’, dan kun je ook ‘tekstschrijver gezocht’ of ‘Ik zoek een tekstschrijver’ gebruiken. Het heeft dus geen zin je zoekterm oeverloos te gaan herhalen. ‘Keyword-stuffing’ wordt zonder pardon afgestraft, zowel door Google als door je lezerspubliek.

Spring dus verstandig om met zoektermen. Waar je zeker wél je focus-keyword moet integreren is in de titel en in minstens één tussentitel. Laat je het zoekwoord dan ook nog eens in je inleiding terugkomen, dan weet Google genoeg, op voorwaarde dat je ook voldoende synoniemen en afgeleide termen gebruikt.

Zoektermen voor afbeeldingen: de alt-tag

Mensen zoeken niet alleen teksten op het internet, maar ook foto’s en afbeeldingen. Wil je ook daarop scoren, dan zul je de titel en de ‘alt-tag’ van je afbeelding ook moeten voorzien van een passend zoekwoord. Vooral die laatste is erg belangrijk omdat Google die informatie gebruikt om af te leiden wat er precies op de foto te zien is.

Meta-titel en meta-omschrijving

Onderschat ook de meta-informatie (zie illustratie) niet. De meta-titel, bijvoorbeeld, moet zéker je focus-keyword bevatten en mag niet langer zijn dan 60 lettertekens. De meta-omschrijving fungeert als proevertje op de zoekresultatenpagina, maar heeft géén effect op de ranking – zoektermen hoeven dus niet per se. Het doel is je potentiële lezers in ongeveer 155 lettertekens warm te maken voor wat je webpagina te bieden heeft.

schrijven voor het web

Tags en zoekwoorden

Tags staan meestal onder een blogbericht. Het zijn relevante termen die aansluiten bij het onderwerp en die de lezer naar een pagina brengt met andere relevante blogartikelen. Ook hier kan de Zoekwoordplanner je inspireren. Let wel: overdrijf niet met tags. Een vijftal is ruim voldoende. Voor elke tag wordt een nieuwe webpagina gecreëerd. Tags zijn dus niet alleen heel erg handig voor je lezers, je vergroot er ook je online aanwezigheid mee. En dat weet Google te appreciëren.

Lusten je lezers ondanks deze tips je teksten tóch niet? Is Google niet zo happig op je werk? Contacteer dan een professionele SEO-copywriter.

Deel dit artikel

Reageer op dit bericht